23 September, 2013

Game Mastering tips(Ας βάλω κι εγώ το λιθαράκι μου)

Πριν λίγες μέρες, ψάχνοντας για character generators σε διάφορα sites, έπεσα πάνω σε ένα ενδιαφέρον άρθρο. "5 lessons for DMs from the LOST series bible" Εν συντομία, πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε το κείμενο το οποίο εξηγούσε τις σκέψεις και τις προσδοκίες του J.J.Abrams για την σειρά, κυρίως για να πάρουν μία ιδέα οι παραγωγοί και το κανάλι. Μπορεί όλοι να μην συμφωνείτε με την αξία της σειράς, ή με το τέλος της(όπως εγώ) αλλά είχε όντως κάποια ενδιαφέροντα κομμάτια.

Αλλά το άρθρο είναι εκεί, όποιος θέλει το διαβάζει. Εδώ ήρθαμε για άλλο λόγο, νομίζω; Για να ξεκινήσουμε λοιπόν! Παρακάτω θα δώσω μερικά tips για Game Masters εκεί έξω. Δεν έχει να κάνει με κανόνες και νούμερα, αλλά με όλα τα άλλα.

  1. Γράφε. Ότι σου έρθει, όποτε μπορείς. Όπως συνηθίζω να λέω "Η έμπνευση είναι κάτι που δεν ξέρεις ποτέ πως και που θα σου έρθει" και γι'αυτό πλέον κυκλοφορώ με ένα μικρό μπλοκάκι πάντα πάνω μου. Δεν χρειάζεστε απαραίτητα τετράδια, βιβλία κλπ, ένα απλό μπλοκάκι των 50 σελίδων. Μικρό, λεπτό, χωράει σε τσέπες, τσαντάκια μέσης, γυναικείες τσάντες(το ακουμπάς και πάνω στο πιάνο), βάζεις και ένα στυλό ή ένα μολύβι μαζί και είσαι έτοιμος! Η ιδέα για μία καλή ιστορία, ένα χαρακτήρα, μία μάχη, μία σκηνή την οποία θα παρακολουθήσουν οι παίκτες σου να διαδραματίζεται μπροστά στα μάτια τους, όλα αυτά δεν χρειάζονται λεπτομέρειες, αλλά αν δεν γράψεις κάτι, οτιδήποτε, εκείνη την στιγμή, όταν θα είσαι σπίτι θα το έχεις ξεχάσει.
    Ακόμη και άκυρα πράγματα να είναι, να έγραψες κάτι που σου φαίνεται γελοίο ή άσχετο, μην το πετάξεις. Όταν βρεις χρόνο, κάτσε, διάβασε το ξανά, και δες τι μπορείς να σώσεις από αυτό, και αν αλλάζοντας μερικές λεπτομέρειες μπορεί να βγει κάτι καλό.
  2. Η λεπτομέρεια κάνει την διαφορά. Ας πάρουμε ένα παράδειγμα: "Μπαίνετε στο πανδοχείο, κάθεστε και παραγγέλνετε μπύρα και φαγητό. Σας σερβίρει μία νεαρή κοπέλα που την πειράζουν οι υπόλοιποι θαμώνες." Οκ, δεν είναι άσχημο. Αλλά για να δούμε πως μπορούμε να το φτιάξουμε λίγο... "Μπαίνετε στο πανδοχείο. Με το που ανοίγει η πόρτα, μαζί σας μπαίνει ένα κύμα αέρα μαζί με αρκετό χιόνι. Αριστερά και δεξιά σας βλέπετε πολύ κόσμο διαφόρων φυλών, να συζητάνε δυνατά, σαν να προσπαθούν να διώξουν το κρύο με τις φωνές τους. Στο βάθος δεξιά καίει ένα μεγάλο τζάκι, ενώ μικρότερες εστίες υπάρχουν διάσπαρτες στις υπόλοιπες γωνίες του μαγαζιού. Ο χώρος μυρίζει μαγειρευτό ψάρι, ακόμη και πάνω από την μπόχα των υπόλοιπων 60 ατόμων εκεί μέσα. Βρίσκετε ένα μικρό τραπέζι να καθίσετε, και βγάζετε τα βρεγμένα παλτά σας να στεγνώσουν. Η κοπέλα που έρχεται να σας πάρει παραγγελία είναι νεαρή, ίσως μικρότερη από 20 χρονών, με λεπτά χαρακτηριστικά και ένα πλατύ χαμόγελο. Τα μαύρα μαλλιά της κάνουν αντίθεση με τα γαλάζια μάτια της, χαρακτηριστικό το οποίο μοιράζεται με τον πανδοχέα, και δεν αφήνει αμφιβολίες για την συγγένεια τους."
    Αυτή η περιγραφή δεν παίρνει πάνω από 2 λεπτά. Είναι αρκετά λεπτομερείς(μπορεί να γίνει και περισσότερο) αλλά 1ον, θέτει μία πολύ ωραία σκηνή, και αρκετά πιο εύκολη να την φέρουν στο μυαλό τους οι παίκτες, και επίσης δεν αφήνει χώρο για απορίες που απλά θα καθηστερήσουν το παιχνίδι(Πόσα άτομα είναι μέσα; Τζάκι υπάρχει; Ο πανδοχέας πως είναι; Τι καλό έχουμε σήμερα;) Επίσης, αν η περιγραφή είναι καλή και σωστή, μπορεί να κινήσει την περιέργεια και στους παίκτες ώστε να κάνουν τις σωστές, ή πιο ενδιαφέρουσες, ερωτήσεις!
    Μην φοβάστε μεγάλες και μακροσκελείς περιγραφές, εφόσον είναι αρκετά λεπτομερείς, αλλά έχουν και νόημα, καθώς θα δώσει και χρόνο στους παίκτες να κρατήσουν και σημειώσεις αν θέλουν.
  3. Να είστε ανοιχτοί σε ιδέες και σε αλλαγές. Ένα σενάριο ή μία ιστορία που έχει γραφτεί από την αρχή μέχρι το τέλος, ακριβώς πως θα γίνουν οι συναντήσεις, ποιος χαρακτήρας θα πει τι, τί μάχες θα αντιμετωπίσουν οι χαρακτήρες, και φυσικά, το πως θα τελειώσει είναι πολύ ωραία καθώς μπορείτε να τα οργανώσετε όλα, και να είστε έτοιμοι.
    Μέχρι να πει κάποιος "Μα γιατί να τον ακολουθήσουμε στην σπηλιά; Μου βρομάει παγίδα. Εγώ λέω να του στήσουμε ενέδρα και να περιμένουμε να βγει, όταν θα νομίζει πως μας ξέφυγε."
    Το γραμμικό σενάριο βρομάει από μακριά και δεν αρέσει σε κανέναν, κυρίως γιατί νοιώθει πως απλά παίζει έναν ρόλο σαν να τους έχεις δώσει το σενάριο να το διαβάζουν. Οι παίκτες θέλουν να νοιώθουν πως αυτά που κάνουν και λένε έχουν κάποιον αντίκτυπο και κάποιο αποτέλεσμα στον κόσμο γύρω τους, καλό ή κακό, μικρό ή μεγάλο.
    Γνώμη μου; Έχε την ιστορία στο μυαλό σου, τρέχε τον κόσμο γύρω τους, και άσε τους να φάνε τα μούτρα τους. Παίξε με τα γεγονότα που θα προκαλέσουν, εκμεταλλεύσου εκείνον τον χαρακτήρα που έσωσαν στην τελευταία τους περιπέτεια. Θα μπορούσε να είναι ο εγκέφαλος πίσω από την περιπέτεια, μπορεί να ήταν βαλτός από κάποιον μεγάλο άρχοντα για να τους δοκιμάσει ή μπορεί να ήταν ένας οικογενειάρχης που θα τους προσφέρει στέγη και ένα πιάτο φαγητό όταν το χρειαστούν. Μπορεί να τους ψάξει και να τους ζητήσει βοήθεια όταν θα έχει κάποιο πρόβλημα. Οι επιλογές είναι πολλές, και για κάθε μία που δίνεις στους παίκτες σου, 3 ανοίγονται για εσένα!
  4. Διάλεξε πως θα γράψεις την ιστορία σου. Όχι, όχι, δεν αναφέρομαι στο αν θα είναι με μολύβι, με στυλό ή στον υπολογιστή, εξυπνάκια. Αναφέρομαι στο αν θα είναι από μέσα προς τα έξω ή από έξω προς τα μέσα. Τί σημαίνει αυτό; Ας πάρουμε(ξανά) ένα παράδειγμα: Από μέσα προς τα έξω. Η ιστορία βασίζεται σε ένα αντικείμενο, πρόσωπο ή γεγονός το οποίο θέλεις να έχει η ιστορία. Και μετά φτιάχνεις τις λεπτομέρειες γύρω από αυτό. Ποιος το έχει αυτό το αντικείμενο, τι δυνάμεις έχει, ποιος το έφτιαξε αρχικά; Σε ποια περιοχή βρίσκεται; Είναι κάποιος τοπικός άρχοντας ή ένας απομονωμένος ερημίτης αυτός που το έχει ή το έφτιαξε; Οι χαρακτήρες πρέπει να το βρουν ή να το κρύψουν;
    Και ας δούμε το παράδειγμα μίας ιστορίας από έξω προς τα μέσα: Ο κόσμος βρίσκεται εν καιρό ειρήνης. Μετά από την ανακωχή που υπέγραψαν τα 5 βασίλεια, ύστερα από την μεγάλη μάχη. Στην οποία χάθηκε, μεταξύ άλλων, το στέμμα του νεκρού βασιλιά. Αλλά χωρίς αυτό δεν μπορεί να στεφθεί ο κληρονόμος του, ο οποίος είναι διατεθειμένος να διακινδυνεύσει την ανακωχή, με έναν εμφύλιο πόλεμο, μόνο και μόνο για να καταλάβει την εξουσία που δικαιωματικά του ανήκει, με την βία. Αποστολή τον χαρακτήρων είναι να βρουν ποιος πήρε το στέμμα, γιατί, και να το επιστρέψουν όσο ακόμη υπάρχει ακόμη χώρα για να επιστρέψουν.

    Θέλω να πιστεύω πως ήταν δύο αξιοπρεπή παραδείγματα.(Τα έγραφα όπως τα σκεφτόμουν, δείξτε κατανόηση)
  5. Να είστε ετοιμόλογοι. Όπως κι αν διαλέξεις να γράψεις ή να τρέξεις την ιστορία σου, ποτέ δεν μπορείς να τα έχεις όλα έτοιμα. ΠΟΤΈ! Ακόμη κι αν έχεις σκεφτεί 5 διαφορετικές εκδοχές για την κίνηση που θα κάνουν οι παίκτες σου, μπορεί να βρεθείς προ εκπλήξεως, καθώς κάποιος σκέφτηκε την 6η! Εκεί τι κάνεις; Ηρεμείς, το σκέφτεσαι λίγο καθαρά, και παίζεις με ότι στοιχεία έχεις, ακόμη και δημιουργώντας κάποια εκεί που δεν υπήρχαν. Εφόσον δεν το πρόσεξαν ποτέ, είστε όλοι καλά. Αλλά πάντα φροντίζουμε να υπάρχει μία, σχετική έστω, συνοχή, να βγάζουν νόημα.
  6. Σημειώσεις. Προσπαθεί κάποιος να θυμηθεί πότε συνάντησαν έναν χαρακτήρα. Ακόμη κι αν οι παίκτες δεν κρατάνε σημειώσεις ή δεν θυμούνται, εσύ θα πρέπει. Γιατί αν δεν θυμάσαι και απλά το βγάλεις απ'το μυαλό σου, ενώ κάποιος παίκτης το έχει γραμμένο και το βρει τελευταία στιγμή, απλά θα δημιουργηθεί χάος, διαφωνία, και φυσικά, θα πάει το session πίσω.
  7. Poker face. Καθαρό, ξερό, poker face. Μην κάνεις γκριμάτσες, μην χαμογελάς όταν τους στέλνεις στην παγίδα, μην αγανακτείς και ξεφυσάς όταν προσπεράσουν τον χαρακτήρα που με τόσο κόπο έφτιαχνες χθες βράδυ. Αυτό έχει 2 θετικά. 1ον, δεν τους δίνεις καμία πληροφορία για το τί τους περιμένει. 2ον, όταν θα έρθει η ώρα να παίξεις έναν NPC, είτε αυτός είναι ο μεγάλος κακός είτε ο γερασμένος εμποράκος, θα καταλάβουν την διαφορά ανάμεσα στο "Μιλάω και περιγράφω" και στο "Παίζω έναν χαρακτήρα".
  8. Μουσική. Δεν είναι ανάγκη να είναι το επικότερο κομμάτι όλων των εποχών που θα παίζει σε loop. Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα καταντήσει εκνευριστικό και θα σου πουν να το κλείσεις. Στην χειρότερη, θα είναι συνεχώς στην τσίτα και θα κουραστούν. Θέλεις ποικιλία, και αρκετά κομμάτια που θα παίζουν σαν χαλί. Να είναι χαμηλά, ίσα ίσα να γαργαλάει το αυτί. Έτσι όταν θα βάλεις το επικό κομμάτι πριν την μάχη ή το σκοτεινό όταν θα κατέβουν στους υπονόμους, θα νιώσουν την διαφορά στο πετσί τους.
  9. Μάθε πως λειτουργεί ο κόσμος στον οποίο παίζεις. Η μαγεία και η τεχνολογία μέσα σε αυτόν. Τις φυλές και τις ιδιαιτερότητες που έχει η κάθε μία. Δεν χρειάζεται να είσαι πυρηνικός επιστήμονας, ούτε να κάνεις διατριβή στην ανθρωπολογία. Αλλά βοηθάει να ξέρεις πως ο FTL(Faster Than Light) κινητήρας του σκάφους των χαρακτήρων δημιουργεί ένα πεδίο ενός μέτρου γύρω από το σκάφος ή πως η άμαξα με την οποία ταξιδεύουν οι χαρακτήρες στην πραγματικότητα έχει ένα Earth Elemental να το κινεί.
Τα παραπάνω είναι μερικά από τα πολλά tips εκεί έξω, αυτά που μου ήρθαν στο μυαλό όσο έγραφα το post. Αν κάποιος μπορεί να βάλει κι αυτός το λιθαράκι του, είναι ευπρόσδεκτος!

Αυτά τα ολίγα από εμένα. Θα τα πούμε την επόμενη εβδομάδα, όπου έλεγα να ολοκληρώσω το Γουρ στορις: Παρτ Θρί(και καλό σας κουράγιο...).

No comments:

Post a Comment